Je čokoláda při zdravém stravování opravdu tabu?

Vliv čokolády na zdraví

Zdravá strava a čokoláda nejde většině lidí vůbec dohromady. Pokud se totiž začneme zajímat o zdravý životní styl, je právě čokoláda jednou z pochutin, které se musíme vzdát. Nebo nemusíme…?! Možná si i vy pohráváte s otázkou, zda se čokolády skutečně musíte zříct, chcete-li se stravovat podle zásad zdravého životního stylu. A víte co? Pojďme na tuhle otázku teď společně najít odpověď v následujících řádcích!

Není čokoláda jako čokoláda!

Na samotném začátku je potřeba upřesnit, co vlastně lze považovat za čokoládu a co se jako čokoláda pouze tváří. O čokoládě může být řeč pouze v případě, že obsahuje více jak 50 % kakaa. Všechno ostatní, co má méně procent kakaa, je pouhá napodobenina čokolády, která se za tuhle oblíbenou sladkou pochoutku pouze drze vydává.

Má pozitivní účinky na naše zdraví

Jestli se něco kvalitní čokoládě upřít nedá, pak jsou to její pozitivní účinky na naše zdraví. V první řadě jsou to stimulační účinky způsobené obsahu teobrominu – látce podobné kofeinu, o kterém je známo, že nás dokáže nabudit a nastartovat. Mimo to se teobrominu přičítá i podíl na hubnutí, což je určitě bod k dobru (berte to ale s nadsázkou, konzumací čokolády ještě nikdy nikdo nezhubl).

Mezi další pozitivní dopady na naše zdraví je vysoké množství hořčíku, který má přízniví vliv na funkci mozku. Kromě toho čokoláda obsahuje i flavonoidy a polyfenoly, látky s antioxidačním účinkem, jež mají příznivý vliv na naše cévy.

Nekontrolovatelné chutě na čokoládu

Především na počátku hubnutí, nebo chcete-li zdravého stravování, se většina z nás vzdá všeho, co jsme až do poslední chvíle byli zvyklí jíst prakticky bez omezení – tedy i čokoládu. Bohužel se stává, že chuť na ní je silnější nežli naše pevná vůle a my tak podléháme svým chuťovým pohárkům i navzdory odhodlání, že tentokrát už se jí dokážeme vzdát.

Ptáte se, jestli je čokoláda při zdravém životním stylu doopravdy striktně zakázaná, nebo jestli je tu a tam povolené trochu zhřešit? Už vzhledem výše popsaným pozitivním účinkům na naše zdraví není rozumné vyřadit kvalitní (tím chápejte čokoládu s obsahem ideálně více jak 70 % kakaa) z jídelníčku.

Naopak ale není dobré jí konzumovat na kila. Shrňme si to tedy tak, že čtvereček opravdu kvalitní čokolády jednou za čas nemůže ničemu uškodit. A pořád je lepší, dát si jednou za čas kousíček čokolády, nežli v nekontrolovatelném okamžiku spořádat na posezení celou tabulku. Co myslíte?

Další zajímavé články